Het is goed om uit je vaste patroon te komen, nieuwe uitdagingen aan te gaan. En hopelijk de volgende keer niet door een tweede golf.
Image
Susanne van Doorn
Operationeel manager in de zorg

Toen het COVID-19 beleid net was ingezet vanuit de overheid en het RIVM, merkte ik dat ik voor mijn gevoel telkens net 1 stap te laat was met aanpassen van beleid en het opstellen van nieuwsbrieven naar de buitendienst en cliënten. Toch kon het niet anders want je wilt de juiste informatie delen en niet achter zaken aanlopen of op een later moment rechtzetten. Telkens als er COVID-19 briefing was geweest, kroop ik daarna meteen achter mijn laptop om ons beleid conform RIVM adviezen te wijzigen en de nieuwsbrief op te stellen en meteen te versturen ( inclusief bronvermelding om zo duidelijk en volledig mogelijk te zijn). Dat gaf voldoening en schiep duidelijkheid.

Tijdens de intelligente lockdown hebben we veel gebeld met de zorgmedewerkers die door het hele land werken om van elkaar te weten wat er speelt, waar er behoefte aan is; maar ook om persoonlijk contact te houden. Wij hebben veel zorg en tijd besteed aan communicatie waardoor iedereen goed op de hoogte was; hierbij was ook onze Managing Director actief wat gewaardeerd werd. Met Pasen hebben we een attentie met handgeschreven kaart vanuit het management team persoonlijk langsgebracht bij alle medewerkers. Zo probeer je de band en sfeer te behouden die je normaal gesproken automatisch hebt als je op kantoor werkt of elkaar F2F treft op locatie voor overleg. De vakantieplanning is een uitdaging maar ook daar komen we wel uit. Het is een uitdagende en leerzame maar ook wel vermoeiende periode geweest. Ik heb dan ook genoten van een week vrij vanuit huis.

Normaal gesproken hoeven wij niet met beschermingsmateriaal te werken bij de bezoeken aan onze cliënten. Door de plotselinge verplichtingen in de zorg, had ik een uitdaging om onze medewerkers van mondkapjes en handschoenen te voorzien. Ik weet nog dat ik heel Nederland ben afgereden naar groothandels om restpartijen van gecertificeerde medische mondkapjes op te kopen. Het is gelukt! Dat maakte deze periode ook inspirerend: je zet creativiteit en saamhorigheid in om snelle en goede oplossingen te vinden. Dat hebben we als team goed gedaan.

Sommige cliënten die bang waren voor besmetting hebben regelmatig afgezegd; het merendeel van de afspraken met cliënten is blijven staan. In plaats van ze te bezoeken hebben we ze vaker gebeld en ze alleen bezocht als dat nodig was. Dat werkte erg goed. Door het contact zo te differentiëren, kun je de cliënten aandacht blijven geven zonder onnodig risico aan te gaan. Je zou misschien verwachten dat we tijd overhielden maar het tegendeel is waar. Er waren zo veel vragen over COVID-19; vanuit cliënten maar ook vanuit de teams. Doordat je allemaal in hetzelfde bootje zit en er samen wat van maakt is de band met onze cliënten versterkt. COVID-19 treft ons allemaal in zekere mate en dat verbindt.

Ik ben benieuwd hoe het de komende maanden gaat nu er weer naar het buitenland gereisd mag worden en er op sociaal vlak veel gebeurt, vooral onder jongeren. Fingers crossed dat zaken niet wederom verergeren en dat onze medewerkers niet in quarantaine hoeven. Dat zou wel problemen qua resources kunnen opleveren. We gaan het meemaken! Het is wel goed dat er na zo’n intensieve periode weer tijd is voor ontspanning en dat we ook de wereld groter kunnen maken en weer nieuwe plekken kunnen gaan ontdekken. Daar zijn veel mensen aan toe merk ik. Zelf zou ik het afgelopen jaar naar Venetië en Costa Rica zijn gegaan maar die plannen schuiven we door. Vakantie vanuit huis en alleen maar ’s morgens hoeven te bedenken wat we die dag gaan doen, lijkt me ook heerlijk… voor nu. Ik denk dat het dit jaar een heel simpele vakantie voor ons wordt waarbij we wendbaar zijn.

We hebben met z’n allen de schouders er onder gezet en we zijn trots op de resultaten. Ook vanuit mijn vriendenkring merk ik dat de band versterkt is. Eigenlijk verdienen heel veel mensen een bonus of extra waardering: naast de zorgprofessionals hebben bijvoorbeeld pakketbezorgers en schoonmakers een uitdagende periode achter de rug en in het vooruitzicht. En zo kan ik nog een heleboel anderen bedenken die een pluim verdienen.

 

Motto van Suus: Het is goed om uit je vaste patroon te komen, nieuwe uitdagingen aan te gaan. En hopelijk de volgende keer niet door een tweede golf.

Recommend
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIN
Share
Tagged in